#

#

Wandelroute : Wandelroute Orangerie

#Wandelroute in het kort
Grote landhuizen zijn vaak voorzien van prachtige oprijlanen met coulissen. Tijdens de wandeling maak je kennis met de oprijlaan van Groot Warnsborn.
De route loopt langs de sprengkop van de beek op Landgoed de Vijverberg.
Op Landgoed Warnsborn zijn nog verschillende boerderijen te vinden, die vroeger bij het landgoed hoorden.
Wandelroute: Wandelroute Orangerie

Links:

Groot Warnsborn

#Groot Warnsborn
Op Landgoed Warnsborn staat huis Groot Warnsborn. Nu is het landhuis in gebruik als hotel. Groot Warnsborn wordt omgeven door zorgvuldig aangelegde tuinen in Engelse Landschapsstijl. Een Orangerie met terrastuinen is hersteld. Een oranjerie of orangerie (van het Franse oranger: sinaasappelboom) is een gebouw waar men 's winters de kuipplanten met citrusvruchtbomen bewaart, die 's zomers buiten staan.
Het huis bezit zowel aan de voor- als aan de achterkant een zichtas.
Door binnen iets te gebruiken, kun je ook vanuit de voormalige kamers evenals de vroegere bewoners genieten van deze bijzondere vergezichten.

Route:

• Loop naar het rondje voor Groot Warnsborn.
  • Neem vanaf daar de asfaltweg die over de zichtas van het huis loopt.
  • Loop door tot je op een T-splitsing uitkomt.

Oprijlaan Groot Warnsborn

#Oprijlaan Groot Warnsborn
Oprijlaan van Groot Warnsborn op Landgoed Warnsborn is een voorbeeld van de kunde van de landschapsarchitect om voor zijn opdrachtgever diens eigendommen zo te presenteren dat de bezoeker al onder de indruk was, nog voordat hij iemand ontmoet had. Jij was toch ook verrast dit huis aan het eind van deze laan te zien? Evenals de vroegere bezoeker kwam jij vanuit de zijcoulissen het toneel op.

Route:

• Neem de asfaltweg die in zuidwestelijke richting omhoog het dal uitgaat.
  • Zodra je boven bent rechtdoor de weg volgen door de beukenlaan tussen de landbouwgronden.
  • Dan de weg volgen door het bos, zodra je weer bij landbouwgrond bent nog een klein stukje doorlopen tot je links een oprit van een huis ziet en van rechts een bospad uit het bos komt.

Bossen Landgoed Warnsborn

#Bossen Landgoed Warnsborn
Te midden van de beukenbossen loop je op een hete zomerdag hier heerlijk koel onder de bomen. Hoe dat kan? Bomen verdampen water in hele grote hoeveelheden. Voor die verdamping is veel energie nodig, die de bomen aan de lucht onttrekken. Zo koelt de lucht af. Zodoende voelt het heerlijk koel aan op je huid. Ook die hogere plaatselijke luchtvochtigheid, door al dat water in de lucht afgegeven, kun je voelen op je blote benen.

Route:

• Loop vanaf de kruising een klein stukje het bos in en sla meteen weer links af.
  • Loop door tot de plek met gras op het pad.

Een spoor met grassen

#Een spoor met grassen
Vaak als je door het bos loopt, kijk je om je heen en merkt van alles op. Als virtuele boswachter wil ik je hier wijzen op het patroon van de grassen. Ze groeien langs de sporen van de auto, trekker, die hier ooit langs kwam en de grond verdichte. In die aangedrukte vochtige sporen wilde dit gras niet kiemen en groeien. Slechts langs de rand van het karrespoor, waar de grond wel vochtig is, kiemt het gras, Zo ontstaat zo'n grasspoor in het bos.

Route:

• Vervolg je weg op het pad.
  • Op de kruising rechtdoor.
  • Loop door tot je de beek aan je rechter hand ziet liggen.

Sprengkop Vijverberg

#Sprengkop Vijverberg
Zoals overal op de Veluwe en niet alleen aan de rand van de stuwwal ontspringen er kleine beken, die lijken zo maar uit de grond te komen. Hier is de sprengkop van de beek op Landgoed de Vijverberg. Doordat er leemlagen in de bodem aanwezig zijn, waarop zich water verzameld, kun je als je die lagen aansnijdt, het water in een beek afvoeren. Met dat kleine beetje water wist de tuin- en landschapsarchitect vroeger wel raad. Als een spelend kind bouwde hij dammen en watervalletjes, gaf hij vijvers de meest bijzondere vormen. De bomen en het licht van de hemel weerspiegelen zich stil in het vrijwel rimpelloze oppervlak. Mocht je denken waarom het ingewaaide blad niet verwijderd wordt. Dat heeft als reden dat de vijvers geheel bekleed zijn met een leemlaag.

Route:

• Loop verder langs de beek tot je aan je rechter hand een bruggetje in het beekdal ziet liggen.

In de tuin van Landgoed Vijverberg

#In de tuin van Landgoed Vijverberg
Hier sta tussen de vele stromen en stroompjes, die samen het complex van vijvers en watervallen vormen. Ze zijn aangelegd als ornamenten in de tuinen bij Landgoed Vijverberg. Het aardige van deze landgoederen is dat ze altijd opengesteld zijn voor het publiek uit Arnhem en Renkum. Ook vele toeristen weten deze half verwilderde parken te vinden.

Route:

• Loop over het bruggetje en dan rechtdoor het bos in.
  • Op de T-splitsing naar links.
  • Loop door tot je op een kruising komt.

Knooppunt Huize Zevenster

#Knooppunt Huize Zevenster
Knooppunten in dit deel van het Landgoed Warnsborn bestaan uit kruisingen van rechte majestueuze Beukenlanen, afwisselend met bochtige Eikenlanen, die bij de aanleg van het park en de directe omgeving van het huis op het landgoed de hoofdstructuur vormden. Ze werden gebruikt voor het bereiken van de akkers en de weilanden, maar ook voor de jacht, of voor een pleziertochtje met gasten.

Route:

• Neem vanaf de kruising het pad in oostelijke richting. (Dit is richting het open weiland.)
  • Loop door tot je aan je linker hand een boerderij ziet staan.

Boerderij Landgoed Warnsborn

#Boerderij Landgoed Warnsborn
In de weilanden liggen twee boerderijen die vroeger tot Landgoed Warnsborn behoorden. De pachter van de boerderij moest pacht afdragen aan de heer van het landgoed. Zo kwam deze de winter door. Boerderij heet Zevenster. Geeft het gotische venster boven de ingang aan dat deze boerderij bij een Landgoed Warnsborn hoort?

Route:

• Loop door tot bij de volgende boerderij.

Boerderij Rust en Vreugde

#Boerderij Rust en Vreugde
Ook Rust en Vreugde een van de boerderijen op het Landgoed Warnsborn. Gezien de bouw van het huis, lijkt Rust en Vreugde door zijn bouw met een dwars voorhuis een boerderij van aanzien. Het meer gebruikelijke type boerderij met wolfsdak komt vaker voor.
Weet iemand meer over de geschiedenis van deze huisplaats?

Route:

• Vervolg je route over het pad.
  • Aan het eind van het weiland op de zes sprong het pad nemen dat schuin naar links het bos ingaat.
  • Loop door tot je bij Groot Warnsborn bent.

Groot Warnsborn

#Groot Warnsborn
Het huis bezit zowel aan de voor- als aan de achterkant een zichtas.

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.