Deze eerste Rijnspoorbrug is al aangelegd in 1879, toen het traject Arnhem - Nijmegen werd aangelegd. Zowel deze spoorbrug als het viaduct over de Klingelbeekseweg werden door de genie op 10 mei 1940 opgeblazen.
Op 17 november 1940 hadden de Duitse bezetters de schade al hersteld en konden de treinen weer over de noodbrug rijden.
Bij de Slag om Arnhem is de brug opnieuw opgeblazen. Al in november 1945 was de brug hersteld met materiaal van o.a. de Waterloo-bridge in Londen.
In 1952 is deze brug gebouwd en in 2002 is een deel van de spoordijk door Rijkswaterstaat afgegraven, zodat het rivierwater er bij hoogwater gemakkelijker onderdoor kan stromen.
Op 17 november 1940 hadden de Duitse bezetters de schade al hersteld en konden de treinen weer over de noodbrug rijden.
Bij de Slag om Arnhem is de brug opnieuw opgeblazen. Al in november 1945 was de brug hersteld met materiaal van o.a. de Waterloo-bridge in Londen.
In 1952 is deze brug gebouwd en in 2002 is een deel van de spoordijk door Rijkswaterstaat afgegraven, zodat het rivierwater er bij hoogwater gemakkelijker onderdoor kan stromen.